ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
اهمیتِ نوشتن و به ثبت رساندنِ تجربیات، بر کسی پوشیده نیست. امروزه با توجه به آثار گرانقدری هم چون، سفرنامهی ناصرخسرو قبادیانی، سفرنامهی ابن بطوطه و یا سفرنامهی مارکوپولو اطلاعات بینظیری درباب شیوهی زیستنِ انسانها و هم چنین طرز تفکر آنان نسبت به زندگی در زمانهای گذشته به دست میآید. با توجه به دستاوردهایِ عظیم تاریخی، مذهبی، ادبی و اجتماعیِ هر کدام از این آثار میتوان به اهمیتِ اینچنین انواعِ ادبیای پی برد.
ادامه مطلب ...
قال علی (ع)
«لا یزکو عند الله سبحانه الا عقل عارف و نفس عزوف»
یعنی، فقط انسان صالحی به نزاهت روح و تزکیه نفس موفق است که دارای دو رکن باشد: عقل عارف و نفس عزوف. عقل عارف عقلی است که در تشخیص صدق و کذب، حسن و قبح و حق و باطل، اشتباه نکند و پس از فهمیدن صدق و حسن و حق و تشخیص آنها از قبح و کذب و باطل نیز باید حق و صدق را فراهم کند و از باطل و کذب بپرهیزد و نیک را انتخاب و از قبیح، اجتناب کند. «عزوف» یعنی کسی که نسبت به گناه، بی رغبت است و خود را از گناه باز می دارد. گاهی نفس میل به گناه دارد؛ ولی عقل او را راهنمایی می کند؛ اما گاهی بر اثر هدایت و تدبیر عقل، نفس می فهمد که گناه سم است و باید به آن، عازف و بی رغبت بود.
منبع:
شرح غررالحکم، ج 6، ص 427.11. الامد علی الابد، فصل پنجم، ص 88.